Friday, November 9, 2012

Mini Chiffon Durian Cake

 Salam Jumaat semua...seperti di janjikan kt Facebook...ni hah saya sertakan resepi Chiffon Cake Durian..dah 2 hari berangan nak buat..alhamdulillah hari ni ada kelapangan so pagi tadi dlm pukul 7am dok godek2 dan tadaaaaaaa...sangat mudah membuat chiffon cake ni sebenarnya tapi kena ingat rule of thumb dia ....telur putih kena betul2 stiff..kalau tak chiffon akan nampak kesan berair....macam mendak gitu... neway resepi ni saya copy dari My Kitchen.com saya mmg suka resepi Lydia ni..a Malaysian Chinese berkahwin dgn Japanese dan baru je pindah ke Japan...anyway the recipe as below:


Part A;
4bj kuning telur
20g gula pasir
40g minyak
30ml susu (next time nak pakai santan)
1/2sdt esen durian (optional)
1/4sdt garam

Part B:
100g tpg kek
1/2sdt baking powder - sift (tapi saya x de nak sift2 ni dah)

Part C:
4bj putih telur
100g gula pasir
1/8sdt cream of tartar

1/2 cawan puree durian

Selalunya saya mulakan dgn putih telur...pukul sampai soft peak..then add cream of tartar..pukul lagi sampai stiff peak...bila terbalikkan mangkuk putih telur tu x tergolek jatuh...then ok dah.

Pre heat oven 180C.

Mix Part A sampai sebati, then masukkan Part B, sebatikan then masukkan putih telur tadi sikit2 lah..then fold in ke dlm adunan batter tadi. Buat sampai habis pastu masukkan puree durian sebatikan..dan terus masukkan ke dlm acuan chiffon.

Bakar selama 40min. Dah masak terlungkupkan acuan chiffon kat baking tray supaya kek tu x jatuh...dah sejuk nanti boleh enjoy......Selamat mencuba!!!


No comments:

Post a Comment